+45 7545 4870
info@polaras.dk

ADBLUE

I 2015 kom der nye miljøkrav til biler sat i værk af EU. Det handlede om at mindske partikeludledningen fra bilerne, hvilket især var en udfordring for dieselbiler. Derfor vandt tilsætningsstoffet Adblue frem. Adblue kan i kombination med SCR-katalysatoren mindske NOx-partikler i bilens udstødning, hvorved bilens CO2 udslip bliver mindre.

Hvad er Adblue?

Adblue er at betragte som et miljøvenligt tilsætningsstof. Det er fremstillet af ammoniak og destilleret vand. I modsætning til, hvad navnet antyder, er midlet helt klart. Midlet er ikke-giftigt og udgør ingen risiko for hverken mennesker, dyr eller miljø. Det er let basisk og bør ikke holdes i kontakt med metaller som aluminium, messing eller blød stål. Det har et frysepunkt på -11 grader, men kan sagtens bruges efter at have været frosset.

Adblue sprøjtes ind i bilens udstødning under kørsel, hvorved det hjælper med at nedbryde de skadelige kvælstofilte. Derved opfanger bilens partikelfilter helt op til 99,9 % af de sundhedsskadelige partikler, som vi gerne vil minimere. Helt basalt virker midlet ved at hæve temperaturen i udstødningsanlægget. Det er den funktion, der mindsker udslippet af NOx-partikler. 

Hvorfor bruge Adblue?

De fleste nyere diesel bilmodeller kommer med et Adblue-anlæg allerede fra fabrikationen. På nuværende tidspunkt er Adblue den eneste reelle mulighed for at overholde de skærpede krav omkring minimering af partikeludledningen fra dieselbiler.

Mange kan være bekymret for den ekstra udgift ved endnu et anlæg, hvor der skal fyldes på. Beregninger viser dog, at du på 1,5 L Adblue får til omkring 100 km. på motorvej. Udgiften tjener sig desuden hurtigt ind gennem de lavere afgifter på biler med teknologien.

Beregninger har desuden vist, at du uden Adblue har et 5-7 % højere brændstofforbrug og dermed øgede økonomiske omkostninger. Katalysatoren vil hurtigere blive slidt og skulle repareres eller skiftes. Samtidig vil motoren ikke yde sit bedste, som hvis du havde Adblue på tanken. Som tillæg kommer naturligvis de miljømæssige omkostninger, som er netop grunden til, Adblue blev implementeret.

Praktisk brug af Adblue

Når din bil er født med et Adblue-anlæg, vil der være en kontrollampe, der begynder at advare dig, når der er 2.500 km. tilbage til næste påfyldning. Hvis du glemmer at få påfyldt Adblue, vil du på et tidspunkt komme til at holde stille og ikke kunne komme videre. Når tanken er helt tom, kører bilen nemlig ikke længere. I mange biler kan man dog også aflæse væskestanden, hvorved du kan se, om det er kritisk at få påfyldt.

Adblue kan købes på tankstationer, autobutikker eller forhandlere. Det påfyldes lige så let som sprinklervæske. Tanken til Adblue sidder ofte i nærheden af brændstoftanken. Du skal være opmærksom på, at Adblue ALDRIG må kommes direkte i brændstoftanken. Kommer du til at begå den fejl, må du ikke starte motoren. Det kan nemlig resultere i store skader i brændstofsystemet. Du skal i stedet tilkalde vejhjælp og få hjælp til at udbedre fejlen. Fejlpåfyldning vil kræve rensning og skyldning af hele dit brændstofsystem. Ellers vil Adblue gelere og krystallisere i systemet, hvorved det vil skabe blokader.